WYNIKI KONKURSU LITERACKO-SATYRYCZNEGO „INSPICJENT BRZESZCZOT PRZEDSTAWIA”
JURY
KONKURSU LITERACKO-SATYRYCZNEGO
„INSPICJENT BRZESZCZOT PRZEDSTAWIA”
w składzie:
przewodniczący
Stanisław Szelc – satyryk i artysta kabaretowy, członek kabaretu Elita, autor licznych skeczy radiowych,
członkowie
Justyna Bajda – literaturoznawca i historyk sztuki, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego,
Anna Borowska – Centrum Kultury AGORA,
na posiedzeniu w dniu 30.10.2018 r. po wnikliwym zapoznaniu się z wszystkimi nadesłanymi na konkurs pracami oraz poddaniu ich merytorycznej i formalnej ocenie pod względem zgodności z tematem konkursu, oryginalności ich treści, prezentowanych walorów literackich (Regulamin Konkursu Literacko-Satyrycznego „Inspicjent Brzeszczot Przedstawia”,
§ 7.1-3: Kryteria oceny prac konkursowych),
biorąc pod uwagę bardzo zróżnicowane podejście formalne do proponowanego tematu,
postanowiło
nie przyznawać trzech nagród finansowych o zróżnicowanej wysokości (Regulamin Konkursu Literacko-Satyrycznego „Inspicjent Brzeszczot Przedstawia”, §9.1: Nagrody)
i zdecydowało
o przyznaniu czterech równorzędnych nagród finansowych w wysokości 750 PLN (Regulamin Konkursu Literacko-Satyrycznego „Inspicjent Brzeszczot Przedstawia”, §9.4: Nagrody)
następującym pracom (w układzie alfabetycznym tytułów):
1. wierszowany utwór Bajka o szpiegowaniu – Ewa Jowik Bajka oszpiegowaniu
za wykorzystanie tradycyjnych elementów baśniowych w tekście satyrycznym demaskującym częste nadużycia interpretacyjne otaczającej nas rzeczywistości oraz z dużą dawką humoru wskazującym na najprostsze i najoczywistsze, choć niekiedy nieco brutalne możliwości jej odczytania;
2. opowiadanie Fasetkowe oko – Wojciech Lewandowski / Fasetkowe oko
za świetnie napisany pod względem językowym, nietuzinkowy i znakomicie poprowadzony fabularnie zamysł satyrycznego ujęcia absurdów teatru życia z perspektywy fasetkowego oka muchy pozwalającego na wielowymiarowość spojrzenia, a równocześnie ironiczny dystans wobec otaczającej nas rzeczywistości;
3. fraszkę Na śmierć (element cyklu składającego się z trzech utworów) – Krzysztof Marciński / Na śmierć
za podjęcie wyzwania zmierzenia się z gatunkiem wersyfikacyjnie krótkim, ale trudnym formalnie oraz za znakomitą puentę w formie pytania retorycznego, zawsze aktualnego, a równocześnie mającego na zawsze pozostać bez odpowiedzi;
4. dialogowy skecz Partyjka (element cyklu satyrycznych opowieści Wszystkie przypadki Wuja Stanisława) – Krzysztof Rejmer / Wszystkie przypadki Wuja Stanisława
za stworzenie wielowymiarowych, barwnych i bogatych w niekończące się pokłady absurdu postaci, których uwikłania w najprostsze sytuacje życiowe stały się podstawą inteligentnych, sprawnych pod względem językowym i przemyślanych pod kątem scenicznym dialogów nawiązujących do tradycji najlepszych polskich kabaretów.
Projekt jest dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury