LUCJAN ŁĄGIEWKA, GENIALNY WYNALAZCA NIE ŻYJE
Z wielką przykrością informujemy, że w dniu 19 marca 2017 roku w Lublinie zmarł Lucjan Łągiewka, Genialny Polski Wynalazca i Konstruktor. Potwierdzenie tej smutnej informacji otrzymaliśmy od Pani Agnieszki Kryszkowskiej Zastępcy Burmistrza Miasta Kowary.
Lucjan Łągiewka urodził się 29 lipca 1949 w Kowarach (niem. Schmiedeberg), mieście w województwie dolnośląskim, w powiecie jeleniogórskim, na pograniczu Karkonoszy, Rudaw Janowickich i Kotliny Jeleniogórskiej w Sudetach Zachodnich. W tym mieście uczył się i rozwijał swoje zainteresowania. Był bardzo dobrym uczniem, szczególnie interesował się wyróżniał na tle swoich kolegów w dziedzinie fizyki i chemii. Edukację jednakże z powodów finansowych ukończył na poziomie szkoły średniej, gdyż jego ojciec zmarł na chorobę
Fot. własna portalu
popromienną (pracował przy wydobywaniu uranu), a Lucjan zmuszony był do znalezienia pracy. Przez wiele lat pracował jako tokarz, szlifierz i stolarz. Był też właścicielem własnego tartaku, w którym samodzielnie budował maszyny potrzebne do obróbki drewna. Wzbudził zainteresowanie świata naukowców, m.in. z Politechniki Wrocławskiej, którzy dowiedzieli się o tym, że jego urządzenia, na przykład przy skrawaniu metalu miały dziesięciokrotnie niższe tarcie niż w podobnych konstrukcjach.
W 1976 roku, Lucjan Łągiewka rozpoczął własną ograniczoną działalność gospodarczą. Zdaniem wynalazcy zarobki w tym czasie były na tyle dobre, że pozwoliły mu finansować swoje badania i eksperymenty fizyczne oraz chemiczne.
Po 1989 r. rozpoczął prace nad tak zwanym zderzakiem Łągiewki, czyli Energetycznym Przetwornikiem Akumulująco-Rozpraszającym (EPAR). W stworzonym zderzaku zamontował silnik rotacyjny niwelujący kinetyczną siłę uderzenia.
W listopadzie 1998 roku, na stadionie miejskim w Kowarach zorganizowany został pokaz działania zderzaka w obecności 1000 osób, którzy byli świadkami niezwykłego wydarzenia w czasie, którego samochód, który uderzył w ścianę z zamontowanym „zderzakiem” z prędkością 50km/h i nie uległ zniszczeniu, a jego kierowca nie odniósł żadnych obrażeń mimo braku zabezpieczeń w postaci pasów czy poduszek powietrznych. Zgodnie ze znanymi prawami fizyki i matematycznymi wyliczeniami, fiat 126p jadący z taką prędkością, przy zderzeniu z twardą betonową/metalową ścianą powinien ulec zniszczeniu, a kierowca niezabezpieczony pasami powinien odnieść bardzo poważne obrażenia. Tymczasem blacha fiata nie wgięła się nawet o centymetr, a kierowca nie odczuł w żaden sposób działania sił bezwładności.
Następnym wynalazkiem Pana Lucjana są tzw. hamulce dynamiczne, które zmniejszają siłę bezwładności pojazdu modelowego ważącego 1600 kg do równoważnej hamowaniu pojazdu ważącego 8 kg, dzięki temu samochód w przeprowadzanych doświadczeniach dosłownie hamuje na lodzie.
Kolejny wynalazek nazwany został pędnikiem. Jest to rodzaj silnika, który wykorzystując odkryte przez Łągiewkę efekty, w taki sposób aby zwiększyć sprawność wykorzystania energii. Efektem finalnym może być urządzenie pędne które osiągnie ową sprawność na poziomie ponad dziewięćdziesięciu procent.
5 października 2011 r. Międzynarodowa Federacja Organizacji Wynalazczych nagrodziła Lucjana Łągiewkę i technologię EPAR tytułem ” Najlepszy Wynalazek I Dekady XXI wieku”.
WIĘCEJ INFORMACJI
Unikalny na skalę światową wynalazek – praktyczne zastosowania