Główna » Laureaci konkursów satyrycznych 2015, WSZYSTKIE WPISY

VIII KONKURS TWÓRCZOŚCI MIŁOSNEJ „JA CIĘ KOCHAM, A TY PISZ!” im. Mariusza Kargula ROZSTRZYGNIĘTY

Autor: admin dnia 20 Luty 2015 Brak komentarzy

Dnia 13 lutego 2015 r. w Krasnostawskim Domu Kultury odbyło się rozstrzygnięcie VIII Konkursu Twórczości Miłosnej „Ja Cię kocham, a Ty pisz!” im. Mariusza Kargula.

Na tegoroczną edycję Konkursu wpłynęło rekordowo ponad 1200 utworów od 405 autorów z Polski i zagranicy.

Ich oceny podjęło się jury w składzie:

Danuta Makaruk (Chełmska Grupa Literacka „Lubelska 36”, Pismo Literacko-Artystyczne „Egeria”, wydawnictwo “TAWA”),
Agnieszka Wyłupek (absolwentka filologii polskiej UMCS, poetka),
Zbigniew Dmitroca (poeta, bajkopisarz, tłumacz, satyryk i dramaturg).

Imprezę otworzył i powitał gości Damian Kozyrski – Dyrektor Krasnostawskiego Domu Kultury, następnie głos zabrała Hanna Mazurkiewicz – Burmistrz Krasnegostawu, która przypomniała postać Mariusza Kargula, którego imię od tego roku nosi Konkurs. Burmistrz podkreśliła jak ważną postacią dla kultury krasnostawskiej był Mariusz oraz przeczytała jego wiersze napisane specjalnie dla Niej.

Kolejnym punktem rozstrzygnięcia było wystąpienie dr Ewy Dunaj–Kozakow, adiunkta z Zakładu Edukacji Polonistycznej i Innowacji Dydaktycznych UMCS w Lublinie na temat. ,,Jasne i ciemne twarze miłości. Konwencje i stereotypy w literaturze współczesnej”. Publiczność mogła poznać jej ulubione wiersze i zobaczyć różne drogi podejścia do tematu miłości w poezji.

Najważniejszym punktem programu było oczywiście ogłoszenie laureatów i wręczenie nagród.

Protokół Jury przedstawiła i uzasadniła werdykt Danuta Makaruk. (pełna treść protokołu poniżej).

Zwycięzcami VIII edycji Konkursu zostali i zdobyli Nagrody Główne w wysokości 500 zł:

- w kategorii młodzież – Patrycja Gielarowska z Kolbuszowej

- w kategorii dorośli – Anna Piliszewska z Wieliczki, Michał Witold Gajda z Wrześni oraz Elżbieta Galoch z Turku.

Nagrody, dyplomy oraz pamiątkowe piernikowe serca laureatom wręczyli Hanna Mazurkiewicz – Burmistrz Krasnegostawu i Damian Kozyrski – Dyrektor Krasnostawskiego Domu Kultury.

TREŚĆ PROTOKOŁU JURY:

Protokół jury oceniającego utwory nadesłane w ramach VIII edycji Konkursu Twórczości Miłosnej Ja cię kocham, a ty pisz!” im. Mariusza Kargula

Komisja oceniająca w składzie:

  1. Danuta Makaruk – Chełmska Grupa Literacka „Lubelska 36”, Pismo Literacko-Artystyczne „Egeria”, wydawnictwo TAWA,
  2. Agnieszka Wyłupek – absolwentka filologii polskiej UMCS, poetka
  3. Zbigniew Dmitroca – poeta, bajkopisarz, tłumacz, satyryk i dramaturg

stwierdza, co następuje:

  1. Do dnia 23 stycznia 2015 roku wpłynęło ogółem 405 zestawów, w tym:
    1. w ramach kategorii I młodzież do 18 roku życia – 49 zestawów wierszy i utworów pisanych prozą
    2. w ramach kategorii II – dorośli – 356 zestawów wierszy i utworów pisanych prozą
    3. Ocenie poddano 403 zestawów, ponieważ 2 nie spełniały wymogów formalnych regulaminu konkursu (nadesłane utwory były publikowane w Internecie).
    4. Do czołówki autorów nominowanych do nagród głównych pieniężnych i wyróżnień zakwalifikowane zostały teksty autorów o następujących godłach:

W ramach kategorii I

-          „Dziewczyna w błękitnym szalu”

-          „Indygo”

-          „Koronka”

-          „Krasivaja”

-          „[kwiatek]  (rysunek)

-          „Lato”

-          „Maestro Letteratura”

-          „Marszczyciel zmysłów”

-          „Niewidzialna”

-          „Obrzęd”

-          „Sheyme” (proza)

-          „Voguelove25” (proza)

-          „Zuza”

W ramach kategorii II

-          „arabeska”

-          „domownik”

-          „Jecamilove” (proza)

-          „krzykiem”

-          „naturalny”

-           „Novaja”

-           „Ostatnie rozdanie”

-           „Ogród w całunie”

-          „Oni”

-          „pan toom”

-           „przypływ”

-           „przezroczystość”

  1. Wymienione zestawy poddano ponownej ocenie artystycznej oraz kontekstowo-literackiej. Po wymianie opinii oraz not oceniających jury zdecydowało, że Nagrody Główne otrzymują ex aequo:

Kategoria I:

-     autor o godle „Niewidzialna” – Patrycja Gielarowska (Kolbuszowa) – Nagroda Główna (500 zł)

Kategoria II:

-     autor o godle „przezroczystość” – Anna Piliszewska (Wieliczka) – Nagroda Główna (500 zł)

-     autor o godle „Domownik” – Michał Witold Gajda (Września) – Nagroda Główna (500 zł)

-     autor o godle „przypływ” – Ela Galoch (Turek) – Nagroda Główna (500 zł)

Jury postanowiło wyróżnić utwory następujących autorów:

W ramach kategorii I:

-        godło „Dziewczyna w błękitnym szalu” – Natalia Lewandowska (Płock)

-        godło „Indygo” – Antonina Chmielewska (Kraków)

-        godło „Koronka” – Oliwia Dryło ( Lublin)

-        godło „Krasivaja” – Martyna Solska (Kamieniec Wrocławski)

-        godło „[kwiatek]” (rysunek) – Katarzyna Świetlik (Piława Górna)

-        godło „Sheyme” (proza) – Paulina Kwiatkowska ( Wałcz)

-        godło „Voguelove25” (proza) – Barbara  Marut ( Hrubieszów)

W ramach kategorii II:

-        godło „krzykiem” – Monika Tomczyk ( Nowa Dęba)

-        godło „Novaja” – Katarzyna Zychla (Sieniawa Żarska)

-        godło „Ostatnie rozdanie” – Maciej Gardziejewski (Warszawa)

-        godło „Ogród w całunie” – Marcin Sztelak (Wrocław)

-        godło „Jecamilove” (proza)  – Kamila Jeka (Puck)

Uzasadnienie:

Kategoria I:

-        godło „Niewidzialna” – Patrycja Gielarowska (Kolbuszowa)

Zestaw nadesłany przez autora o godle „Niewidzialna” obejmuje 3 utwory liryczne zatytułowane: Zimą też można kochać, Zachód słońca i zapach bzu, Lato najlepiej mi smakuje. Zdecydowanie wyróżnia je sposób obrazowania stanów emocjonalnych poprzez odwołania do zmian zachodzących w przyrodzie. Pierwszoosobowy podmiot liryczny, zakochany lub zakochana,  przywołuje kolejne pory roku i towarzyszące im zjawiska, by  metaforycznie oddać wyjątkowość chwil towarzyszących  narodzinom, dojrzewaniu i kresowi idyllicznej miłości w ciszy domowego kominka. W tym świecie uczucie współgra z naturalnym porządkiem świata, stając się jego harmonijnym dopełnieniem. Mieści się ono pomiędzy „niewypowiedzianymi zdaniami”, wirującymi płatkami śniegu, „zapachem bzu i czerwienią maków”. Wszystko uporządkowane, bliskie odbiorcy, który doświadczył szczęścia w miłości.

Język pozbawiony wymyślnej metaforyki i wyszukanych porównań jest komunikatywny, logicznie i przejrzyście porządkuje przestrzeń realną i metafizyczną, doświadczaną różnymi zmysłami przez zakochanych.

Kategoria II:

-        godło „przezroczystość” – Anna Piliszewska (Wieliczka)

Zestaw opatrzony godłem „przeźroczystość” to jeden z nielicznych zestawów, które nie są zbiorem mniej lub bardziej przypadkowych utworów, lecz starannie przemyślanym tryptykiem, którego tonację, a jednocześnie konotacje literackie określa motto do pierwszego wiersza pt.: kwietniowanie, a jest to motto z Leśmianowskiej Łąki.  Tytuły pozostałych dwu utworów to lipcowanie i sierpniowanie. Na tych neologizmach formalne związki z poetyką Leśmiana się kończą. Są to utwory na wskroś oryginalne, bardzo malarskie i jednocześnie muzyczne, a przy tym w niebanalny sposób opisują trzy pory miłości: rozkwity, dojrzewania i dojrzałości do wydania owoców.

-        godło „Domownik” – Michał Witold Gajda (Września)

Zestaw liryków autora występującego  pod godłem „Domownik” to utwory: Pierwszej, Razem, Na deser. Każdy z erotyków  dotyka innej sytuacji lirycznej-  samotności i tęsknoty za pierwszym doznaniem miłosnym, intymnej bliskości dwojga kochanków czy projektowania wspólnej przyszłości. Autor korzysta z różnych typów wersyfikacji (jedenastozgłoskowiec, trzynastozgłoskowiec); wprowadza autotematyzm, lirykę bezpośrednią czy zwrotu do adresata. Z powodzeniem  operuje tradycyjnymi motywami (ogrodu, wiosny, wędrówki).   Znakami rozpoznawczymi tego typu liryki są barwna poetyka, synestezja, przenikanie intymnego świata zakochanych i natury (reminiscencje B. Leśmiana). Autor swoimi utworami zdaje się udowadniać, że o zmysłowości, cielesności można opowiadać subtelnie i pięknie, co, niestety, potrafi coraz mniej twórców.

-        godło „przypływ” – Ela Galoch (Turek)

Zestaw opatrzony godłem „Przypływ” zawiera trzy wiersze: Miłość w sztetl, Córka Aarona i Dzień ślubu Chanele Hertsztain. Utwory te są interesujące i dopracowane pod względem formalnym, ale największym ich atutem jest bogactwo odniesień kulturowych. Na uwagę zasługuje również niebanalna metaforyzacja, dzięki której poeta osiągnął efekt szczerości uczuć. Wielu twórców próbując wskrzesić klimat żydowskich miasteczek popada w banał, natomiast „przypływ” niewątpliwie tego uniknął.

Źródło: krasnystaw.pl

Digg this!Dodaj do del.icio.us!Stumble this!Dodaj do Techorati!Share on Facebook!Seed Newsvine!Reddit!Dodaj do Yahoo!

Komentowanie wyłączone.