Unikalny na skalę światową wynalazek – praktyczne zastosowania
Lucjan Łągiewka (fot. epar.pl)
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisało umowę o współpracy z firmą EPAR. Współpraca obejmuje przede wszystkim pomoc w opatentowaniu specjalnego mechanizmu umożliwiającego pochłanianie energii powstałej, na przykład przy zderzeniu samochodów podczas wypadku. Prezes firmy EPAR i szef zespołu inżynierów Przemysław Łągiewka podkreśla, że nowa technologia jest unikalna na skalę światową.
- W przyszłości pozwoli to na zmniejszenie niszczącej siły zderzeń, zarówno dla ludzi jak i urządzeń, a tym samym ograniczenie ofiar w wypadkach komunikacyjnych – mówi Przemysław Łągiewka.
- Opracowany mechanizm to rodzaj specjalnego pochłaniacza energii kinetycznej pochodzącej ze zderzeń, wibracji i wstrząsów. Zamiast zamieniać energię poruszającego się obiektu na pracę zniszczenia i deformację urządzenia, pochłania ją w specjalnych akumulatorach. Dzięki temu energia gromadzi się wewnątrz akumulatorów zamiast uwalniać ją i dopuszczać do zniszczeń – wyjaśnia Łągiewka.
W jego opinii, to innowacyjne rozwiązanie, będzie mogło zostać wykorzystane między innymi w poprawie bezpieczeństwa infrastruktury drogowej, na przykład w konstrukcji barier ochronnych oraz wszędzie tam, gdzie trzeba minimalizować skutki krótkotrwałych uderzeń.
Współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju obejmuje głównie pomoc finansową na pokrycie kosztów ochrony praw własności przemysłowej.
- Obecnie trwa spór z Uniwersytetem Cambridge w Wielkiej Brytanii, który trafił przed Europejski Urząd Patentowy – wyjaśnia zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Leszek Grabarczyk.
Istotą sporu jest, który zespół jako pierwszy skonstruował ten mechanizm.
Jak wyjaśnia Grabarczyk chodzi o to, aby we wszystkich decyzjach urzędów patentowych wydanych w przeszłości i w tych, które dopiero zostaną wydane została odzwierciedlona prawda.
Zespół konstruktorów nowego wynalazku domaga się, aby te patenty pozostały przy polskich inżynierach i nie były wykorzystywane komercyjnie za granicą.
Pierwsze zastosowania komercyjne nowego wynalazku pojawią się w marcu przyszłego roku w postaci specjalnych barier drogowych zwiększających bezpieczeństwo pasażerów w razie zderzenia auta z taką osłoną.
Jak już informowaliśmy, nowy wynalazek w październiku tego roku został nagrodzony przez Międzynarodową Federacją Organizacji Wynalazczych jako najlepsza technologia pierwszej dekady XXI wieku.
Źródło : IAR