Główna » A JAK CIEKAWOSTKI, WSZYSTKIE WPISY

Polskie absurdy – Nowej części teoretycznej na “prawo jazdy” nie zda nawet 40 % egzaminowanych

Autor: admin dnia 26 Październik 2011 Brak komentarzy

Myślicie , że trudno było zdobyć prawo jazdy? Teraz będzie o wiele trudniej.

Obecnie do rzadkości należą kandydaci na kierowców, którzy egzamin na prawo jazdy kończą już po części teoretycznej. W przyszłym roku to się zmieni. Nie zda nawet 30-40 proc. egzaminowanych – szacuje Dziennik Gazeta Prawna.

Obecnie przystępujący do egzaminu ma 25 minut na udzielenie odpowiedzi na 18 pytań testowych, pochodzących z bazy liczącej
423 pytania.

By zdać, nie może pomylić się więcej niż 2 razy. Jak łatwo obliczyć, na odpowiedź na każde pytanie zdający ma średnio 83 sekundy. To dużo. Gdy kandydat zda i zdobędzie upragniony dokument, na zinterpretowanie sytuacji na skrzyżowaniu, do którego się zbliża, będzie miał o wiele mniej czasu.

Począwszy od 11 lutego 2012 r. egzamin na prawo jazdy kategorii B będzie wyglądał inaczej. Zmiany będą dotyczyć części teoretycznej.

Zaproponowane zmiany mają doprowadzić do tego, że sytuacja na egzaminie będzie jak najbardziej podobna do tych, jakie później będzie spotykać się podczas jazdy. Czas na odpowiedź będzie krótszy, a baza pytań o wiele bardziej rozległa.

Jak pisze Dziennik Gazeta Prawna, egzaminowany zobaczy na ekranie komputera aż 32 pytania. Raz udzielonej odpowiedzi nie będzie można już zmienić. By jednak zdanie egzaminu było w ogóle możliwe, na pierwsze 20 pytań zdający będzie musiał odpowiedzieć na pytanie zaznaczając „tak” lub „nie”; na pozostałe 12 tak jak do tej pory: „A”, „B” lub „C”. Na odpowiedź na te ostatnie będzie jednak 30 sekund.

Ogromne zmiany czekają też bazę dostępnych pytań.

Obecnie kursanci mogą niemalże na pamięć nauczyć się prawidłowych odpowiedzi na nieco ponad 400 potencjalnych pytań. Niedługo “wykucie na blachę” nie będzie już jednak możliwe.

Początkowo Ministerstwo Infrastruktury proponowało, by baza ta liczyła trzy tysiące pytań. Co więcej, miałyby one nie być dostępne dla przyszłych zdających. Przyjęcie takiego rozwiązania miało skłonić kursantów do zapoznania się z Kodeksem Drogowym, a nie tylko kilkakrotnego przeczytania listy możliwych pytań i właściwych odpowiedzi.

Jak podaje Dziennik Gazeta Prawna, na przestrzeni kilku miesięcy koncepcja zmian w egzaminach nieco złagodniała.

Od 11 lutego 2012 r. baza na egzamin teoretyczny będzie liczyła 1200 pytań i będą one opublikowane.

Jak szacuje DGP, ze względu na trudniejszy egzamin, „teorii” nie będzie zdawać 30-40 proc. egzaminowanych!!!

Obecnie wskaźnik ten to około 10 proc.

Testy na prawo jazdy 2012 w “pigułce”

Testy na prawo jazdy 2012 będą przeprowadzane według zupełnie innych zasad niż obecnie. Zmieni się całkowicie forma egzaminu teoretycznego na prawo jazdy.
Od 11 lutego 2012 wejdą następujące zmiany w egzaminach teoretycznych na prawo jazdy:

1. Baza pytań testów 2012 będzie zawierała 1200 pytań i będzie tworzona dynamicznie, czyli nowe pytania będą co jakiś do niej dodawane.

2. Na kategorię A, B, C, D oraz T w teście teoretycznym będą 32 pytania, z czego 20 z bazy wspólnej oraz 12 specjalistycznych.

3. Wprowadzone zostaną klipy video, które będą obrazować różne sytuacje w ruchu drogowym. Klipy będą w testach na wszystkie kategorie, ze wspólnej bazy. Oprócz klipów będą również zdjęcia i animacje lub pytanie bez zdjęć.

4. Na pytania (1-20) będziemy odpowiadać TAK lub NIE, lub JADĘ/ NIE JADĘ, pojawią się również pytania z odpowiedziami A, B i C (21-32), jednak ze względu na fakt, że testy będą jednokrotnego wyboru, tylko jedna odpowiedź będzie mogła być prawidłowa.

5. Klipy będą wyświetlały się w czasie od 5-15 sekund, szczegóły nie są jeszcze ustalone.

6. Czas na odpowiedź będzie ograniczona dla klipu video do 10 sekund, natomiast dla pytań z odpowiedziami A, B, lub C do 30 sekund.

7. Do pytań nie będzie można wracać.

8. Baza pytań prawdopodobnie będzie znana publicznie.

9. Wiele ze szczegółów nie jest jeszcze ustalone, gdyż brakuje odpowiednich rozporządzeń. Niektóre rzeczy mogą się więc zmienić, jednak jedno jest już pewne. Nowe testy wejdą w życie od 12 lutego 2012.

Od roku 2012 baza pytań na prawo jazdy zostanie znacząco zmieniona. Zamiast obecnych kilkuset pytań, zostanie rozbudowana do 1200 pytań.
Statyczne pytania z obrazkami mają zastąpić dynamiczne sytuacje obrazowane filmikami. Baza pytań prawdopodobnie będzie znana publicznie, chociaż prawdopodobnie w zapomnienie odejdzie obecny model nauki na zasadzie zapamiętania bazy pytań. Rozbudowana baza i częsta zmiana pytań wymusi naukę poprzez poznawanie kodeksu drogowego. Prawdopodobnie też zdawalność egzaminu teoretycznego wg przewidywań może drastycznie spaść.

Kilkukrotne zwiększenie ilości pytań wchodzących w skład testów na prawo jazdy 2012 ma na celu wyeliminowanie zjawiska pamięciowego przyswajania odpowiedzi, co obecnie powszechnie ma miejsce.
Powtórzenie pytań z obecnej bazy kilka razy pozwala na pamięciowe zaliczenie egzaminu na prawo jazdy. 1200 pytań pamięciowo nie da się tak łatwo zapamiętać.

Mimo, że zmieni się ilość pytań, nie zmieni się ich zakres. Materiał, który przyszły kierowca będzie musiał opanować pozostanie ten sam. Zmieni się natomiast forma przeprowadzania egzaminu.
Zamiast obecnych trzech odpowiedzi, z których zdający wybiera jedną, dwie lub trzy odpowiedzi, będą możliwe jedynie dwie opcje: TAK i NIE lub JADĘ i NIE JADĘ, ale również pytania z trzema odpowiedziami A, B i C, z których prawidłowa będzie tylko jedna.
Zdający egzamin na prawo jazdy 2012 będzie odpowiadał na pytania, które będą tak skonstruowane, aby odpowiadać na nie z położenia kierowcy.
Na chwilę obecną kandydaci na kierowców mają aż 25 minut na zdanie egzaminu teoretycznego skłądającego się z 18 pytań. Liczba pytań na egzaminie ma wynosić 32, a pytania na poszczególne kategorie będą losowane po części z bazy podstawowej (20), a po części z pytań specjalistycznych charakterystycznych dla danej kategorii (12).

Po zmianach w roku 2012 nie będzie możliwości, aby wrócić do poprzednich pytań. Na odpowiedź na dane pytanie będziemy mieli jedynie kilkadziesiąt sekund. Ile? Tego jeszcze nie wiadomo. Wstępne informacje mówią o 10 lub 30 sekundach.
Rozwiązanie takie wydaje się być bardzo racjonalne, gdyż na drodze nie mamy czasu na rozważanie prawidłowych zachowań, raczej opieramy się na wyuczonych odruchach.

Opracowano na podstawie : Dziennik Gazeta Prawna i

http://www.testy-na-prawo-jazdy.com.pl

Digg this!Dodaj do del.icio.us!Stumble this!Dodaj do Techorati!Share on Facebook!Seed Newsvine!Reddit!Dodaj do Yahoo!

Komentowanie wyłączone.