Główna » A JAK CIEKAWOSTKI, Lex Drewinski, WSZYSTKIE WPISY

LEX IS MORE. LEX DREWINSKI w MUZEUM KARYKATURY w WARSZAWIE

Autor: admin dnia 16 Kwiecień 2013 Brak komentarzy

Szanowni Państwo,

Od dziś, 16 kwietnia 2013 roku Warszawskie Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego zaprasza na wystawę plakatów i obiektów światowej sławy grafika,
plakacisty i designera

LEXA DREWINSKIEGO

Już dziś, 16. kwietnia, o godz. 17.00 zapraszamy na jedyny wykład otwarty profesora Lexa Drewinskiego
w Warszawie w Auli Akademii Sztuk Pięknych
na ul. Krakowskie Przedmieście 5.

***

Na ekspozycji LEX IS MORE w Muzeum Karykatury w Warszawie zostaną zaprezentowane plakaty artysty z ostatnich 30 lat. Będzie można zobaczyć m.in. autorski cykl “LexICON A-Z”, który został wytypowany i wystawiony przez Centre Georges Pompidou w Paryżu jako “obiekty zapowiadające XXI wiek”.

„Plakaty Lexa Drewinskiego są inteligentne, czytelne i operują wyszukaną formą. Mają ogromny ładunek emocji, bywają gorzkie i ironiczne. Trafiają w sedno. Potrafią rozśmieszyć do smutku.”

prof. E. Skorwider, Czapki z głów!, Lex Drewinski, Posters & Objects, 2011

Muzeum Karykatury w Warszawie już od 16 kwietnia br. zaprezentuje twórczość plakatową i obiekty jednego z najbardziej rozpoznawalnych na świecie przedstawicieli sztuki współczesnego plakatu i designu – Lexa Drewinskiego.

Na wystawie „Lex is more. Lex Drewinski w Muzeum Karykatury w Warszawie” będzie można zobaczyć najważniejsze prace artysty od 1984 roku, w tym autorski LexICON A-Z, który został wytypowany i wystawiony przez Centre Georges Pompidou w Paryżu jako obiekt zapowiadający XXI wiek oraz najnowsze z 2012 i 2013 roku.

Charakterystyczny, oszczędny styl graficzny Drewinskiego, widoczny w jego twórczości także satyrycznej, stał się już wizytówką współczesnej grafiki i designu, zaś jego poczucie humoru pozwala wyrazić to, co czasem najtrudniejsze do opowiedzenia.

Mniej znaczy więcej

„Plakat jest jak dobry dowcip; im krócej opowiedziany, tym dłużej pozostaje w pamięci” LEX DREWINSKI

Sposób w jaki Lex Drewinski działa poprzez swoje prace na odbiorcę jest bezkompromisowy, doskonale czytelny, uderzający.

Artysta, który od lat w swojej twórczości podejmuje najtrudniejsze tematy społeczne takie jak: głód, faszyzm, przemoc, rasizm, bieda i przesyt konsumpcji świata zachodniego, kieruje się zasadą: mniej znaczy więcej.

W minimalistycznej formie graficznej, o maksymalnie uproszczonych środkach wyrazu, nieraz za pomocą zaledwie jednego znaku zawiera złożoność problemu, który wziął na warsztat. Manipulując symbolami powszechnie występującymi w przestrzeni publicznej (np. wizerunkami znaków drogowych) i doskonale rozumianymi przez odbiorcę, nadaje im nowych znaczeń, dzięki czemu jego przesłanie przybiera na sile, a dialog z odbiorcą staje się żywy jak nigdy dotąd.

Również w pracach satyrycznych pozostaje Drewinski konsekwentnie wierny swojej zasadzie: w plakacie odejmować znaczy dodawać.

U Drewinskiego granice pomiędzy plakatem, rysunkiem satyrycznym, felietonem lub wykładem naukowym praktycznie nie istnieją. Tak samo jak granice tematyczne poddawanych krytyce lub satyrze tematów jego prac. Wszędzie tam jest miejsce na humor lub satyrę. Jego nawet najbardziej poważne realizacje, takie jak np. Za pięć dwunasta (portret Adolfa Hitlera), Chiny, Bez tytułu (Kościół), Globalizacja lub Głód zawierają w sobie dozę humoru. Nierzadko czarnego, jak w jego plakatach, w których zbędny kolor jest często redukowany do czerni i bieli.

Artysta tak opowiada o roli satyry w swojej twórczości: „Humor odgrywa bardzo ważną rolę nie tylko w sztuce ale i w życiu. Myślę, że najbardziej znaczącą postacią XX wieku nie jest żaden wielki wynalazca, uczony lub – broń Boże – polityk, tylko… Charlie Chaplin! To dzięki niemu ludzie potrafili przetrwać najcięższe okresy jak biedę (Brzdąc), technokratyzację (Dzisiejsze Czasy), faszyzm (Dyktator). Alberta Einsteina cenię bardziej za to, że wytknął do świata język, niż dokonał przełomu w pracach nad powstaniem bomby atomowej. W swoich pracach tzw. satyrycznych podobnie jak i w plakacie pozostaję wierny swojej zasadzie: w plakacie odejmować znaczy dodawać. Już jako dziecko odkryłem, że film zapowiadany jako komedia okazuje się dramatem, a dramat niezamierzenie staje się komedią.”

Artysta, który zapowiedział XXI wiek

O tym, że kreowany od ćwierć wieku przez Lexa Drewinskiego minimalistyczny styl graficzny znajduje fanów, a także naśladowców świadczy ponad 150 nagród i wyróżnień – głównie międzynarodowych – w renomowanych konkursach.

Zdobywał pierwsze nagrody na całym świecie, m.in: na Międzynarodowej Wystawie Plakatu im. Heleny Rubinstein w Tel Awiwie, na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Mexico-City, na Międzynarodowym Triennale Plakatu Politycznego w Mons w Belgii, na Międzynarodowym Triennale Plakatu w Trnavie na Słowacji, na Międzynarodowym Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego w Oświęcimiu, na Międzynarodowym Biennale Plakatu Zaproszonych w Colorado, Fort Collins, USA czy na Międzynarodowej Wystawie Plakatu w Ningbo, Chiny. W Polsce na Międzynarodowych Wystawach Satyrykonu w Legnicy zdobywał dwukrotnie Grand Prix i wielokrotnie złoto.

Obcy wśród swoich i swój wśród obcych (z racji emigracji do Berlina) Lex Drewinski regularnie przekracza granicę nauczania, edukując jako profesor studentów projektowania graficznego po obu stronach Odry (FHP Poczdam i Akademia Sztuki, Szczecin). Jego usprawiedliwiona nieobecność bądź to po jednej lub drugiej stronie granicy pozwala mu na zachowanie dystansu, na ostrą i bardziej wnikliwą obserwację, a tym samym na krytykę zjawisk zachodzących na „bliskim“ Wschodzie i „obcym“ Zachodzie.

LexICON A-Z praca, która zostanie zaprezentowana w Muzeum Karykatury w Warszawie, dobitnie określa styl i sposób myślenia artysty. Wcześniej LexICON A-Z został wytypowany i wystawiony w Centere Georges Pompidou w Paryżu jako obiekt zapowiadający XXI wiek. „Jest ona złożona z 26 piktogramów dla alfabetu łacińskiego i strony tytułowej. Te projekty z dyscypliną narzędzia komputerowego fascynują skalą wyobraźni Drewinskiego. Autor każdej literze przypisał pojęcie zrozumiałe w różnych szerokościach geograficznych. Są w kolekcji piktogramów zbrojenia, bieda, odwaga, nadzieja, dysydenci, trzęsienia ziemi, moda, nietolerancja, kidnaping, nacjonalizm, jakość i polityka, rewolucja i system, terroryzm, przemoc i kilka innych. Oglądając LexICON zastanawiałem się, czy piktogramy Drewinskiego wejdą do elementarzy pierwszoklasistów jako obowiązkowe” – napisał o pracy Władysław Serwatowski (Utrwalenie marzeń. Katalog wystawy:        6. Międzynarodowe Biennale Grafiki Komputerowej, Rzeszów 2004).

Czym jest zatem humor w jego twórczości? Czy śmiech może towarzyszyć gorzkiej refleksji i krytyce moralności współczesnego świata?  A także jak Drewinski przekracza granice projektowania graficznego stając się wizytówką współczesnego designu? Muzeum Karykatury zaprasza do poszukiwania odpowiedzi na te pytania na warszawskiej ekspozycji „Lex is more”.

LEX IS MORE. LEX DREWINSKI w MUZEUM KARYKATURY w WARSZAWIE

16 kwietnia – 2 czerwca 2013

Muzeum Karykatury im. E. Lipińskiego  Ul. Kozia 11  (22) 827 88 95  www.muzeumkarykatury.pl

Wydarzenie towarzyszące:

Lex Drewinski – POSTER DEMONSTRATION. Wykład otwarty.

Zapraszamy na wykład otwarty prof. Lexa Drewinskiego  pt. „Lex Drewinski – POSTER DEMONSTRATION”.

Wykład odbędzie się 16 kwietnia 2013 r. o godz. 17.00 w Auli ASP, ul. Krakowskie Przedmieście 5. Partnerami wykładu są Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie i Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej STGU.

LEX DREWINSKI

Prof. dr hab. Lex Drewinski urodził się w 1951 roku w Szczecinie. W latach 1976-1981 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny) na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni plakatu prof. Waldemara Świerzego.  Od 28 lat mieszka i pracuje w Berlinie. W roku 1992 wygrał konkurs na stanowisko profesora Wydziału Designu w Fachhochschule Potsdam (University of Applied Sciences in Potsdam) w Poczdamie (Niemcy), gdzie prowadzi samodzielną pracownię Grafik Design, Konzeption und Entwurf do chwili obecnej. Od roku 2002 współpracuje jako felietonista z kwartalnikiem projektowym „2+3D”. W roku 2008 uzyskał stopień doktora sztuk plastycznych w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W roku 2010 objął stanowisko profesora w Akademii Sztuki w Szczecinie w pracowni projektowania graficznego na Wydziale Sztuk Wizualnych. W roku 2011 otrzymał stopień doktora habilitowanego sztuk plastycznych w Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

Uzyskał za swoje prace ponad 150 nagród oraz wyróżnień głownie międzynarodowych min.:

II nagroda, Key Awards – The Hollywood Reporter, Los Angeles;

I nagroda, International Poster Competition Ekoplagat, Žilina 1990 i 1996;

Grand Prix, Międzynarodowa Wystawa Satyrykon, Legnica 1993 i 1999, złoty medal 1995, 2004, 2008 i 2010, srebrny medal, 1991 i 2011;

I nagroda, Helena Rubinstein International Poster Exhibition, Tel Awiw 1993;

Srebrny medal, Art. Directors Club – International Exhibition, Nowy Jork 1994;

Golden Bee Award, Golden Bee International Biennale of Graphic Design, Moskwa 1996;

I nagroda, International Triennial of Political Poster, Mons 1998;

Złoty medal, International Biennial of the Poster in Mexico, Meksyk (miasto) 1998 i 2010;

I nagroda, Trnava Poster Triennial 2000, Trnava 2000;

Master’s Eye Award Trnava 2003;

I nagroda, The Colorado International Invitational Poster Exhibition, Fort Collins, 2001;

Grand Prix, International Poster Exhibition, Ningbo 2001;

I nagroda, I Love Design, International Poster Competition, Pekin 2002;

I nagroda, Computer Art Biennale – Rzeszów, Rzeszów 2006;

Nominacja do The European Designers Hall of Fame, Ateny 2007;

Grand Prix, International Triennial Of Stage Poster, Sofia 2007;

I nagroda, 1st Multimedia Szajna Festival – Rzeszów, Rzeszów 2008;

Złoty medal, Biennale Plakatu Polskiego, Katowice 1985, srebrny medal 2009;

Grand Prix, Prag International Art & Design Exhibition Virtual Biennale Prague, Praga 2011;

Grand Prix, Awakening World Awards, Teheran 2012;

I nagroda, International Biennale of Social-Political Poster, Oświęcim/Auschwitz 2012 i wiele innych.

Jego prace były prezentowane na ponad 50 wystawach indywidualnych, m.in. w Atenach, Barcelonie, Berlinie, Damaszku, Guadalajarze, Londynie, Madrycie, Meksyku (mieście), Nikozji, Odense, Pekinie, Salonikach, Sztokholmie, Quito i innych.

Autorski LexICON A-Z został wytypowany i wystawiony przez Centre Georges Pompidou w Paryżu jako obiekt zapowiadający XXI wiek.

BEZ TYTUŁU (PROCENT)


CHINY


GLOD(HUNGER)


HIGHWAY TO HELL


INFORMACJA

LEXICON A-Z PROMO


POLSKIE DROGI


REFUGEE


SOCJALIZM Z LUDZKIM


STOP AIDS (CMYK)

Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
ul. Kozia 11, 00-070 Warszawa
tel./fax +48 22 827 88 95

info@muzeumkarykatury.pl
www.muzeumkarykatury.pl


Digg this!Dodaj do del.icio.us!Stumble this!Dodaj do Techorati!Share on Facebook!Seed Newsvine!Reddit!Dodaj do Yahoo!

Komentowanie wyłączone.